• 1403/05/09 - 09:20
  • - تعداد بازدید: 139
  • - تعداد بازدید کنندگان: 136
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه
برگزاری کارگاه سه روزه پاسخ پزشکی به حوادث پرتویی در دانشگاه علوم پزشکی ایران

کارگاه پاسخ پزشکی به حوادث پرتویی از سوی کارگروه هسته‌ای - پرتویی اداره پدافند غیر عامل دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی ایران، کارگاه سه روزه "پاسخ پزشکی به فوریت های پرتویی" توسط کارگروه هسته ای-پرتوی اداره پدافند غیرعامل دانشگاه علوم پزشکی ایران با همکاری مرکز تحقیقات بیولوژی پرتو و انستیتو پرتو پزشکی نوین در تاریخ اول لغایت سوم مرداد ماه 1403با امتیاز آموزش مداوم ویژه متخصصان طب اورژانس، طب کار، پوست، جراحان عمومی, پزشکان عمومی و حرفه ای به صورت حضوری و همچنین امتیاز آموزش ضمن خدمت جهت کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ایران به صورت غیر حضوری در بستر اسکای روم برگزار گردید.

336408.mp3 کارگاه پاسخ پزشکی به حوادث پرتویی از سوی کارگروه هسته‌ای - پرتویی اداره پدافند غیر عامل دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.

کارگاه سه روزه "پاسخ پزشکی به فوریت های پرتویی" توسط کارگروه هسته ای-پرتوی اداره پدافند غیرعامل دانشگاه علوم پزشکی ایران با همکاری مرکز تحقیقات بیولوژی پرتو و انستیتو پرتو پزشکی نوین در تاریخ اول لغایت سوم مرداد ماه 1403با امتیاز آموزش مداوم ویژه پزشکان به صورت حضوری و همچنین امتیاز آموزش ضمن خدمت جهت کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ایران به صورت غیر حضوری در بستر اسکای روم برگزار گردید.

این کارگاه در روز اول و دوم به صورت تئوری در محل سالن اجتماعات شهید مفتح دانشکده پیراپزشکی و در روز سوم به صورت عملی در محل انستیتو پرتو پزشکی نوین برگزار گردید.

در ابتدای این رویداد، دکتر نوری سرپرست پدافند غیر عامل، با ابراز خوش‌آمدگویی به حضار و شرکت کنندگان، با اشاره به برنامه‌های پدافند غیرعامل دانشگاه ایران، بیان کرد: "هدف ما تبدیل شدن به قطب آموزشی و پژوهشی در نظام سلامت کشور است." به این منظور، این اداره برنامه‌ای جامع تحت عنوان "پایداری دانشگاه ایران" را طراحی کرده است که شامل همایش‌ها و نشست‌های متعددی است.

در ادامه، دکتر علی نشاسته ریز رئیس کارگروه هسته ای و پرتویی پدافند غیر عامل، با تقدیر از حضار و تیم اجرایی، هدف از برگزاری این کارگاه را ارتقاء سطح آمادگی و پاسخگویی نظام سلامت به انواع حوادث هسته ای و پرتویی در جهت مصون سازی و کاهش آسیب پذیری بیان نمودند. وی گفت: "موضوع پرتوی یکی از حوزه‌های حیاتی است که به‌ندرت مورد توجه قرار گرفته است. کار با پرتوها تنها محدود به فعالیت‌های تخصصی پرتوکاران نیست، بلکه ما در زندگی روزمره نیز با پرتوها در تماس هستیم. لذا آشنایی با این مخاطرات و شیوه‌های مقابله با آنها برای متخصصان حوزه سلامت، به ویژه پزشکان، ضروری است".

 دکتر نشاسته ریز افزود: "حوادث مرتبط با مواد رادیواکتیو می‌تواند به نشت این مواد منجر شود. آمادگی برای مواجهه با چنین شرایطی و آشنایی با روش‌های پیشگیری و مقابله با آلودگی‌های پرتوی از اهمیت بالایی برخوردار است. این سمینار مقدمه‌ای برای ایجاد یک فرهنگ پایدار در این حوزه است و هدف آن ارتقاء آگاهی و آمادگی جامعه پزشکی در این زمینه است."

این سمینار سه‌روزه، با حضور اساتید برجسته کشوری، به ارائه مباحث مختلفی پرداخت. روز اول به بررسی مفاهیم پایه پرتوی و اثرات بیولوژیک آن اختصاص داشت. در روز دوم، تمرکز بر روش‌های تشخیص و درمان مشکلات مرتبط با  حوادث پرتوی بود. در روز سوم، مانور مقابله با حوادث پرتویی و رسیدگی به مصدومین اجرا و موارد زیر به صورت عملی تمرین گردید.

  • معرفی تجهیزات پایش آلودگی خارجی مصدومین پرتوی و آشنایی با آزمایشگاه ها و نحوه سنجش های بیودزیمتری
  • روش پایش مصدومین پرتوی،آلودگی سنجی و اقدامات عملی رفع آلودگی از مصدومین پرتوی
  • تشخیص آسیب های پرتویی

این دوره توسط کارگروه هسته ای و پرتویی پدافند غیرعامل دانشگاه جهت ارتقاء سطح دانش کارکنان نظام سلامت جهت مقابله با حوادث پرتویی برگزار گردید و امید است که با تداوم برگزاری چنین دوره هایی، آگاهی و آمادگی جامعه پزشکی به‌طور قابل توجهی افزایش یابد.

 

  • گروه اخبار :
  • کد خبر : 336408
:
کلیدواژه ها
خبرنگار

تصاویر

نظرات

0 کامنت برای این مطلب وجود دارد

کامنت

Template settings